Pustostan i jego perswazja. Język w ostatnim tekście Adolfa Hitlera
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 10 (2014), Strony: 665-672
Data zgłoszenia: 2020-10-26Data publikacji: 2014-12-01

Abstrakt
Artykuł jest próbą komentarza do bezprecedensowego tekstu w historii i kulturze minionego wieku – „Mojego testamentu politycznego” Adolfa Hitlera. Rozważając w pierwszej kolejności zasadność klasyfikacji gatunkowej dokumentu jako testamentu, autorka skłania się, by –podobnie jak Saul Friedländer – ujmować to określenie w cudzysłów, ze względu na skrajne zaprzeczenie wszelkiej odwagi cywilnej oraz styl właściwy nie tyle ostatniej woli, ile ostatnim rozkazom. Tekst ten został skonfrontowany z mogącym pełnić funkcję testamentu życiorysem napisanym przez Janusza Korczaka pół roku przed śmiercią. Lektura obu nieporównywalnych w jakimś sensie dokumentów, pokazuje, iż potwierdzają one życie swych autorów, zaświadczając o pustce i bezcelowości pierwszego oraz autentyczności i uczciwości drugiego. Wreszcie ze szczegółowej analizy języka i stylu „testamentu” Hitlera, w którym nie brakuje błędów, jak również niebezpiecznych eufemizmów, wyłania się prawda o autorze i ideologii, której służył, której był „lokajem”.
Słowa kluczowe
Adolf Hitler , Janusz Korczak , rasizm , LTI , eufemizm , “testament”
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Kuczyńska-Koschany, Zbyt mała, by być (tak) dużą. Rozważania na marginesie polskiej edycji krytycznej Mein Kampf Adolfa Hitlera , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Katarzyna Kuczyńska-Koschany, Erntefest – od etymologii do zastosowania , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 15 (2019)
Podobne artykuły
- `Monika Polit, Zvi Kolitz, Josela Rakowera rozmowa z Bogiem. Opowiadanie , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 3 (2007)
- Marta Ciesielska, Zabiegi likwidujące skutki obrzezania wykonywane w Warszawie w czasie drugiej wojny światowej. Wstępna próba opisu zjawiska , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 13 (2017)
- Dariusz Libionka, Apocrypha from the History of the Jewish Military Union and its Authors , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: 2008: Holocaust Studies and Materials
- Iwona Kurz, “This picture is a little horrific”. The story of a film, or the Polish nation face-to-face with the Jew , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: 2010: Holocaust Studies and Materials
- August Grabski, Paweł Kendziorek, Antysemityzm a społeczeństwo mieszczańskie , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 1 (2005)
- Dariusz Libionka, Apokryfy z dziejów Żydowskiego Związku Wojskowego i ich autorzy. , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 1 (2005)
- Iwona Kurz, Ten obraz jest trochę straszliwy”. Historia pewnego filmu, czyli naród polski twarzą w twarz z Żydem , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 4 (2008)
- Michel Laffite, Jonathan Littell, Les Bienveillantes , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 3 (2007)
- Monika Polit, Artur Kuć, Apokryf pod tytułem „Josl Rakower mówi do Boga”. Na marginesie artykułu Michała Borwicza , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 3 (2007)
- Barbara Engelking, Dziennik Pinkusa Blumenfelda , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 20 (2024)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.