Pustostan i jego perswazja. Język w ostatnim tekście Adolfa Hitlera
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 10 (2014), Strony: 665-672
Data zgłoszenia: 2020-10-26Data publikacji: 2014-12-01

Abstrakt
Artykuł jest próbą komentarza do bezprecedensowego tekstu w historii i kulturze minionego wieku – „Mojego testamentu politycznego” Adolfa Hitlera. Rozważając w pierwszej kolejności zasadność klasyfikacji gatunkowej dokumentu jako testamentu, autorka skłania się, by –podobnie jak Saul Friedländer – ujmować to określenie w cudzysłów, ze względu na skrajne zaprzeczenie wszelkiej odwagi cywilnej oraz styl właściwy nie tyle ostatniej woli, ile ostatnim rozkazom. Tekst ten został skonfrontowany z mogącym pełnić funkcję testamentu życiorysem napisanym przez Janusza Korczaka pół roku przed śmiercią. Lektura obu nieporównywalnych w jakimś sensie dokumentów, pokazuje, iż potwierdzają one życie swych autorów, zaświadczając o pustce i bezcelowości pierwszego oraz autentyczności i uczciwości drugiego. Wreszcie ze szczegółowej analizy języka i stylu „testamentu” Hitlera, w którym nie brakuje błędów, jak również niebezpiecznych eufemizmów, wyłania się prawda o autorze i ideologii, której służył, której był „lokajem”.
Słowa kluczowe
Adolf Hitler , Janusz Korczak , rasizm , LTI , eufemizm , “testament”
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Kuczyńska-Koschany, Zbyt mała, by być (tak) dużą. Rozważania na marginesie polskiej edycji krytycznej Mein Kampf Adolfa Hitlera , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Katarzyna Kuczyńska-Koschany, Erntefest – od etymologii do zastosowania , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 15 (2019)
Podobne artykuły
- Justyna Kurbiel, Sztuka wobec Zagłady w warszawskich galeriach po 1989 r. Rekonesans , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 7 (2011)
- Marta Ciesielska, „Dużo trudu i dużo piękna w życiu internatu”. Z Domu Sierot Janusza Korczaka , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 8 (2012)
- Marta Janczewska, Dokumenty urzędowo-medyczne jako źródło do badania losu warszawskich Żydów 1939–1941 , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 9 (2013)
- Jagoda Budzik, Nasz brat Max Aue. „Punkt zero: Łaskawe”, reż. Janusz Opryński, Teatr Provisorium , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 12 (2016)
- Barbara Engelking, Dziennik Pinkusa Blumenfelda , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 20 (2024)
- Michel Laffite, Jonathan Littell, Les Bienveillantes , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 3 (2007)
- Alina Molisak, Dorota Krawczyńska, Aleksandra Ubertowska, WRÓBEL Józef, Miara cierpienia: o pisarstwie Adolfa Rudnickiego, Molisak Alina, Judaizm jako los: rzecz o Bogdanie Wojdowskim; Krawczyńska Dorota, Własna historia Holocaustu: o pisarstwie Henryka Grynberga , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 2 (2006)
- Janusz Marszalec, Morderstwo na Makowieckich i Widerszalu. Stara sprawa, nowe pytania, nowe wątpliwości. , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 2 (2006)
- Janusz Salamon, SJ, Christian-Jewish Dialogue in the Land of Sick Imagination. On the Margins of Waldemar Chrostowski’s Book Kościół, Żydzi, Polska , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: 2010: Holocaust Studies and Materials
- Krzysztof Czubaszek, Stanisław Żemis – świadek zagłady Żydów w Łukowie , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 14 (2018)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.