Ten obraz jest trochę straszliwy”. Historia pewnego filmu, czyli naród polski twarzą w twarz z Żydem
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 4 (2008), Strony: 466-483
Data zgłoszenia: 2020-10-15Data publikacji: 2008-11-02

Abstrakt
Artykuł stanowi analizę filmu Długa noc (reż. Janusz Nasfeter, 1967) oraz dyskusji kolaudacyjnej, która odbyła się w czerwcu 1967 roku, dotyczącej walorów filmu i jego ewentualnego dopuszczenia do dystrybucji. Tak temat filmu (pomoc Żydowi ukrywającemu się podczas okupacji w polskim domu), jak okoliczności jego kolaudacji (kilka dni po zwycięstwie Izraela w wojnie sześciodniowej) sprawiają, że można Długą noc potraktować jako model: i samo dzieło, i jego odbiór w dużym stopniu bowiem są charakterystyczne dla polskiej pamięci o postawach wobec Żydów w czasie wojny, form jej ekspresji w polskim kinie oraz języka debaty publicznej na ten temat.
Słowa kluczowe
relacje polsko-żydowskie , obraz Zagłady w filmie , pamięć wizualna
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Kajczyk, Iwona Kurz, „Obraz typowy”. Album Zagłada Żydostwa Polskiego (1945) , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 20 (2024)
- Iwona Kurz, Bartosz Kwieciński, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady; Katarzyna Mąka-Malatyńska, Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim filmie , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 11 (2015)
- Iwona Kurz, “This picture is a little horrific”. The story of a film, or the Polish nation face-to-face with the Jew , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: 2010: Holocaust Studies and Materials
Podobne artykuły
- Roman Romantsov, Od radzieckiej amnezji do ukraińskiej (nie)pamięci. Zagłada w pamięci kulturowej Ukrainy 1991–2017 , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 14 (2018)
- Tomasz Łysak, Yolocaust: kapitalizm platform a cyfrowe praktyki upamiętniania Zagłady , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Michał Kowalski, Karny Obóz Pracy Treblinka I w świetle relacji żydowskich , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 18 (2022)
- Jagoda Budzik, Literatura jako strategia przetrwania. Przypadek Węgier: Kinga Piotrowiak-Junkiert, Od idylli do ironii. Literatura węgierska wobec Zagłady w latach 1944–1948 [Jag , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Aleksandra Bańkowska, Sebastian Piątkowski (oprac.), Relacje o pomocy udzielanej Żydom przez Polaków w latach 1939–1945, t. 1–4 [Aleksandra Bańkowska] , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Bartłomiej Krupa, Tomasz Żukowski, Pod presją. Co mówią o Zagładzie ci, którym odbieramy głos [Bartłomiej Krupa] , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Artur Żmijewski, Fotografie z Berka , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Katarzyna Kuczyńska-Koschany, Zbyt mała, by być (tak) dużą. Rozważania na marginesie polskiej edycji krytycznej Mein Kampf Adolfa Hitlera , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Katarzyna Chmielewska, Pamięć wielokierunkowa i agoniczna a polityka pamięci , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Agata Jankowska, Powojenne fotografie z obozów śmierci jako specyficzna odmiana ikonografii Zagłady i przykład fotografii forensycznej. Przypadek Bełżca i Treblinki , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 > >>
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.