Wyświetl Nr 17 (2021)

Nr 17 (2021)

ISSN:
1895-247X
eISSN:
2657-3571

Data publikacji:
2021-12-20

Dział: Z warsztatów badawczych

Yolocaust: kapitalizm platform a cyfrowe praktyki upamiętniania Zagłady

Tomasz Łysak

tlysak@uw.edu.pl

doktor habilitowany, profesor UW, zajmuje się reprezentacjami Zagłady w różnych mediach, psychoanalizą, fotografią, filmem, mediami cyfrowymi oraz autobiografią. Redaktor Antologii studiów nad traumą (2015) oraz autor Od kroniki do filmu posttraumatycznego: filmy dokumentalne o Zagładzie (2016). Stypendysta Fulbrighta w Uniwersytecie Waszyngtońskim w Seattle, Fundacji Mellona w Uniwersytecie Edynburskim oraz Fundacji Endeavor w Uniwersytecie Chicagowskim. Kierownik grantu Narodowego Centrum Nauki „Od kroniki do filmu posttraumatycznego: filmy dokumentalne o Zagładzie” (2013–2015).

https://orcid.org/0000-0002-5476-4917

Uniwersytet Warszawski

Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 17 (2021), strony: 358-375

Data publikacji: 2021-12-20

https://doi.org/10.32927/zzsim.883

Abstrakt

Upamiętnianie w sieci kojarzy się ze skandalami i gafami, ale wielu twórców treści nie ma intencji obrażania kogokolwiek lub narażenia się na internetowy hejt. Oprócz dotychczasowych metod opisu cyfrowego upamiętniania (analiza treści, porównanie do tradycyjnej pamięci medialnej) artykuł wykorzystuje netnografię, to jest obserwację i analizę zachowań internautów, a także przygląda się ekosystemowi mediów cyfrowych w kontekście kapitalizmu platform. Materiał badawczy to strona internetowa yolocaust.de, fotografie Auschwitz Tomasza Lewandowskiego oraz heavymetalowe występy ocalałej Inge Ginsberg.

Literatura / Luterature

Anderson C.W. Practice, Interpretation, and Meaning in Today’s Digital Media Ecosystem, „Journalism & Mass Communication Quarterly” 2020, t. 97, nr 2.

Ashman Rachel, Anthony Patterson, Stephen Brown, ‘Don’t Forget to Like, Share and Subscribe’. Digital Autopreneurs in a Neoliberal World, „Journal of Business Research” 2018, t. 92.

Bareither Christoph, Difficult Heritage and Digital Media. ‘Selfie Culture’ and Emotional Practices at the Memorial to the Murdered Jews of Europe, „International Journal of Heritage Studies” 2021, t. 27, nr 1.

Bishop Sophie, Managing Visibility on YouTube through Algorithmic Gossip, „New Media & Society” 2019, t. 21 nr 11/12.

Burgess Jean, Remediating Vernacular Creativity. Photography and Cultural Citizenship in the Flickr Photo-sharing Network [w:] Spaces of Vernacular Creativity. Rethinking the Cultural Economy, red. Tim Edensor i in. London, New York: Routledge, 2010.

Cayari Christopher, The YouTube Effect. How YouTube Has Provided New Ways to Consume, Create, and Share Music, „International Journal of Education & the Arts” 2011, t. 12, nr 6, s. 1–30.

Citton Yves, The Ecology of Attention, Oxford: Polity, 2016.

Dalziel Imogen, Becoming the ‘Holocaust Police’? The Auschwitz-Birkenau State Museum’s Authority on Social Media [w:] Digital Holocaust Memory, Education and Research, red. Victoria Grace Walden. London: Palgrave MacMillan, 2021.

De Groot Jerome, Consuming History. Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture, London: Routledge, 2016.

Dubrofsky Rachel E., Frayed Edges. Selfies, Auschwitz, and a Blushing Emoticon, „a/b: Auto/Biography Studies” 2018, t. 33, nr 3.

Duffy Brooke Erin, The Romance of Work. Gender and Aspirational Labour in the Digital Culture Industries, „International Journal of Cultural Studies” 2016, t. 19, nr 4.

Ebbrecht-Hartmann Tobias, Lital Henig, i-Memory. Selfies and Self-Witnessing in #Uploading_Holocaust (2016) [w:] Digital Holocaust Memory, Education and Research, red. Victoria Grace Walden, London: Palgrave MacMillan, 2021.

Eichhorn Kate, The End of Forgetting. Growing up with Social Media, Cambridge, MA: Harvard University Press, 2019.

Gallardo Kristine L., Taming the Internet Pitchfork Mob. Online Public Shaming, the Viral Media Age, and the Communications Decency Act, „Vanderbilt Journal of Entertainment and Technology Law” 2017, t. 19, nr 3.

Ginsberg Inge, Manfred Flügge, Die Partisanenvilla. Erinnerungen an Flucht, Geheimdienst und zahlreiche Schlager. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2008.

Goldberg Greg, Antisocial Media: Anxious Labor in the Digital Economy, New York: NYU Press, 2018.

Kozinets Robert V., Netnografia: badania etnograficzne online, tłum. Maja Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Kozinets Robert V., Daiane Scaraboto, Marie-Agnès Parmentier, Evolving Netnography. How Brand Auto-netnography, a Netnographic Sensibility, and More-than-human Netnography Can Transform Your Research, „Journal of Marketing Management” 2018, t. 34, nr 3/4.

Lewandowski Tomasz, Auschwitz – Fall of the Modern Age, Halle: Mitteldeutscher Verlag, 2019.

Łysak Tomasz, Kultura popularna [w:] Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939–2019), t. 2: Problematyka Zagłady w sztukach wizualnych i popkulturze, red. Sławomir Buryła, Dorota Krawczyńska, Jacek Leociak, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2021.

Łysak Tomasz, Vlogging Auschwitz. New Players in Holocaust Commemoration, „Holocaust Studies: A Journal of Culture and History” 2021, w przygotowaniu.

Milbrandt Tara, Caught on Camera, Posted Online. Mediated Moralities, Visual Politics and the Case of Urban ‘Drought-Shaming’, „Visual Studies” 2017, t. 32, nr 1.

Mirzoeff Nicholas, Jak zobaczyć świat, tłum. Łukasz Zaremba, Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie, 2016.

Netnography Unlimited, red. Robert V. Kozinets, Rossella Gambetti. New York: Routledge, 2020.

Pomerantz Jeffrey, Metadata, Cambridge, MA: The MIT Press, 2015.

Raine Michael, YouTube. Friend or Foe of the Music Industry?, „Canadian Musician” 2017, May/June https://indepth.canadianmusician.com/youtube-friend-or-foe-of-the-music-industry/.

Scott Niall, Heavy Metal and the Deafening Threat of the Apolitical, „Popular Music History” 2011, t. 6, nr 1/2.

Smiley Calvin John, From Silence to Propagation. Understanding the Relationship between „Stop Snitchin” and „YOLO”, „Deviant Behavior” 2015, t. 36, nr 1.

Sorell Tom, Scambaiting on the Spectrum of Digilantism, „Criminal Justice Ethics” 2019, t. 38, nr 3.

Srnicek Nick, Platform Capitalism. Cambridge: Polity, 2017.

Van Es Karin, YouTube’s Operational Logic. „The View” as Pervasive Category, „Television & New Media” 2020, t. 21, nr 3.

Walden Victoria Grace, Introduction. Defining the Digital in Digital Holocaust Memory, Education, and Research [w:] Digital Holocaust Memory, Education and Research, red. Victoria Grace Walden, London: Palgrave MacMillan, 2021.

Wei Junhow, „I’m the Next American Idol”. Cooling Out, Accounts, and Perseverance at Reality Talent Show Auditions, „Symbolic Interaction” 2016, t. 39, nr 1.

Williams Penny, Paula McDonald, Robyn Mayes, The Impact of Disruptive Innovation on Creative Workers. The Case of Photographers, „Creative Industries Journal” 2020, doi.org/10.1080/17510694.2020.1858707.

Zuboff Shoshana, Wiek kapitalizmu inwigilacji: walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy, tłum. Alicja Unterschuetz, Poznań: Zysk i S-ka, 2020.

Netografia / Netography

America’s Got Talent, 6-Year-Old Aaralyn Screams Her Original Song, „Zombie Skin” – America's Got Talent, „YouTube.com”, 26 VI 2013, https://www.youtube.com/watch?v=VhQK-6iI7cI liczba wyświetleń 44 239 341.

Eurovision Song Contest 2015, brak autora, „wikipedia.org”, brak daty, https://en.wikipedia.org/wiki/Eurovision_Song_Contest_2015.

Eurovision Song Contest 2016, brak autora, „wikipedia.org”, brak daty, https://en.wikipedia.org/wiki/Eurovision_Song_Contest_2016.

Kaze Jhony Feat Snippah, „Yolocaust” – Prod by Essem – Offizielles HD Video, „YouTube”, 20 III 2014, https://www.youtube.com/watch?v=KXZgq7QDeXY.

Lewandowski Tomasz, zdj. i tekst, Auschwitz: Ultima Ratio of the Modern Age, „Lensculture.com”, brak daty, https://www.lensculture.com/articles/tomasz-lewandowski-auschwitz-ultima-ratio-of-the-modern-age.

Lewandowski Tomasz, Auschwitz – Ultima Ratio of the Modern Age, „lensculture.com”, brak daty, https://www.lensculture.com/projects/522941-auschwitz-ultima-ratio-of-th.

Lewandowski Tomasz, Auschwitz – Ultima Ratio of the Modern Age / 2017, „tomaszlewandowski.de”, brak daty, https://www.tomaszlewandowski.de/lewandowski/auschwitz-ultima-ratio-of-the-modern-age/.

MAKJ Causes Uproar With Controversial Photo Taken at Berlin Holocaust Memorial, brak autora, „Thissongslaps.com”, 28 VIII 2014, https://www.thissongslaps.com/2014/08/makj-causes-uproar-with-controversial-photo-taken-at-berlin-holocaust-memorial/.

ManhattanCamerata, 93yo Metal Grandma Holocaust Survivor Spy! „Totenköpfchen” (Laugh at Death) -Swiss Eurovision 2015, „YouTube.com”, 31 X 2014, https://www.youtube.com/watch?v=TUxOnM0daAk.

ManhattanCamerata, 96yo Metal Grandma Holocaust Survivor „The Universe Echoes Back” Inge Ginsberg & the TritoneKings, „YouTube.com”, 18 VII 2018, https://www.youtube.com/watch?v=5OutYNwpbKw.

Orzechowski Hubert, Yolocaust. Pomyśl, zanim zrobisz selfie, „Newsweek”, 20 I 2017, https://www.newsweek.pl/kultura/wydarzenia/yolocaust-co-to-jest-selfie-w-miejscach-pamieci-zaglady/1we1mkr.

SRF Stadt Land Talent, Heavy Metal-Granny Inge Ginsberg rockt mit der Eigenkomposition Trümmer, „YouTube.com”, 20 II 2016, https://www.youtube.com/watch?v=Nr29SMyiM8M.

Tritoneking, 94yo Heavy Metal Grandma Holocaust Survivor Spy! „Trümmer” The TritoneKings (Swiss Eurovision 2016), „YouTube.com”, 29 X 2015, https://www.youtube.com/watch?v=ABKIQTKzY5U.

Tritoneking, Heavy metal granny Inge & the TritoneKings rocks the stage with her own song „Trümmer”, „YouTube.com”, 20 II 2016, https://www.youtube.com/watch?v=pRLvbvhQ8KU.

Watemborski Marcin, Yolocaust to selfie na szczątkach ofiar holocaustu. Mocna seria zdjęć obnażająca brak szacunku dla ludzkiej tragedii, „Fotoblogia”, brak daty, https://fotoblogia.pl/10144,yolocaust-co-jest-wazniejsze-selfie-czy-szacunek-dla-ludzkiej-tragedii.

Altmetryki

Cytowania w Google Scholar - kliknij ikonę by sprawdzić

Statystyki

Łysak, T. (2021). Yolocaust: kapitalizm platform a cyfrowe praktyki upamiętniania Zagłady . Zagłada Żydów. Studia I Materiały, (17), 358-375. https://doi.org/10.32927/zzsim.883

Udostępnij

                            Wyświetl Nr 17 (2021)

Nr 17 (2021)

ISSN:
1895-247X
eISSN:
2657-3571

Data publikacji:
2021-12-20

Dział: Z warsztatów badawczych