Keep Calm and Be Like Jan Karski
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, No. 11 (2015), pages: 782-787
Publication date: 2015-12-01
Abstract
Ogłoszenie roku 2014 Rokiem Jana Karskiego było kulminacją trwającego od kilku lat procesu wprowadzania postaci emisariusza Polskiego Państwa Podziemnego do masowej świadomości i wyobraźni. Jan Karski miał się dzięki temu stać powszechnie rozpoznawalnym bohaterem – zarówno w Polsce, jak i za granicą; służył temu również prowadzony od 2010 r. przez Muzeum Historii Polski projekt „Jan Karski. Niedokończona Misja”. Cel ten zamierzano osiągnąć, organizując bądź wspierając setki wydarzeń, projektów edukacyjnych, kulturalnych i naukowych: od debaty w Parlamencie Europejskim, przez działania polskich placówek dyplomatycznych na świecie, objazdową wystawę „Jan Karski – człowiek wolności” i urządzenie w dziesięciu polskich miastach Dni Karskiego, aż do konferencji naukowych, filmów, publikacji, piosenek, komiksów i co najmniej czterech sztuk teatralnych. Jak czytamy w uchwale sejmowej z 6 grudnia 2013 r., „świadectwo życia, misji i dzieła uczyniło profesora Karskiego wybitną postacią w skali międzynarodowej, a bogate dziedzictwo, jakie pozostawił, posiada wymiar ponadczasowy, będąc moralnym drogowskazem dla przyszłych pokoleń”1. Kreowanie bohatera masowej wyobraźni nie jest jednak rzeczą prostą. Nie chodzi o to, czy Karski zasługuje na to wyróżnienie. Ważne jest, w jaki sposób próbuje się dopasować jego postać oraz biografię do kontekstów i wzorów kultury popularnej, a także powstająca z tego nowa narracja, z której można odczytać, czego właściwie Karski ma być symbolem.
Keywords
Jan Karski, politics of history
License
Copyright (c) 2015 Zagłada Żydów. Studia i Materiały
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Other articles by the same auhtor(s)
- Agnieszka Haska, Auschwitz from Auschwitz or how to write a bestseller , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 16 (2020)
- Agnieszka Haska, “I knew just one little Jewess hiding . . .” The case of Zofia and Marian Chomin - edited and introduced by Agnieszka Haska , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: 2010: Holocaust Studies and Materials
- Agnieszka Haska, Adam Żurawin, a Hero of a Thousand Faces , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: 2008: Holocaust Studies and Materials
- Aleksandra Bańkowska, Agnieszka Haska, (“…buried in the Basements of the Enumerated Buildings Are…” The Search for the Ringelblum Archive , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 12 (2016)
- Karin Ohry-Kossoy, Agnieszka Haska, Sonia Wajselfisz’s List [Karin Ohry, Sonia’s List; Agnieszka Haska, “Hundreds of Friends.” A List from Bergen-Belsen] , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 12 (2016)
- Agnieszka Haska, “I knew just one little Jewess hiding . . .” The case of Zofia and Marian Chomin , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 4 (2008)
- Agnieszka Haska, “Although the climate is good…” Polish Jews Interned in Jamaica between 1942 and 1945 , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 17 (2021)
- Agnieszka Haska, "Sir, I urge you to intervine at once." Aleksander Ładoś (1891-1963) and Rescuing of Jews by the Polish Legation in Brno , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 11 (2015)
- Agnieszka Haska, Aleksandra Bańkowska, Post-War Inhabitants of the Building at Tłomackie Street No. 5 , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 8 (2012)
- Agnieszka Haska, Facts and Fiction. On the Margin of the Movie Zookeepers’ Wife , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 13 (2017)