Nowe geografie, podmioty i media w studiach nad Zagładą. A Companion to the Holocaust
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 17 (2021), strony: 673-681
Data publikacji: 2021-12-20
Abstrakt
Artykuł jest omówieniem monografii zbiorowej A Companion to the Holocaust pod redakcją Simone Gigliotti i Hilary Earl, zawierającej eseje Devina Pendasa, Joanny Michlic, Aomara Bouma, Tima Cole i innych. Autorka artykułu sytuuje recenzowaną publikację w szerszym kontekście takich zjawisk, jak „era postświadka”, zwrot performatywny w badaniach nad Zagładą, dominacja mediów audiowizualnych w pamięci i post-pamięci o Zagładzie. Omówienie rekonstruuje najważniejsze obszary problematyki poruszanej w esejach, grupując je wokół nadrzędnych tematów, takich jak „nowe geografie” i „nowe podmioty” badań nad Holokaustem, roli nowych mediów w pamięci o Zagładzie.
Słowa kluczowe
Holokaust, nowe media, pamięć, post-pamięć
Bibliografia
Bardizbanian Audrey, From Silence to Testimony. Performing Trauma and and Postmemory in Jonathan Safran Foer’s ‚Everything is Illuminated, „Holocaust Studies. A Journal of Culture and History” 2019, t. 25, nr 1–2.
A Companion to the Holocaust, red. Simone Gigliotti, Hilary Earl, Hobocken: Wiley-Blackwell 2020.
Berberich Christine, „I think I am beginning to understand. What I am writing is an infranovel!”. Laurent Binet, HHhH, and the Problem of „writing history”, „Holocaust Studies. A Journal of the Culture and History” 2020, nr 1–2.
Makhortykh Mykola, Nurturing the Pain: audiovisual tributes to the Holocaust on the YouTube, „Holocaust Studies. A Journal of Culture and History” 2019, t. 25, nr 4.
Małczyński Jacek, Krajobrazy Zagłady. Perspektywa historii środowiskowej, Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2018.
Popescu Diana I, Schult Tanja, Introduction [w:] Revisiting Holocaust Representation in the Post-Witness Era, red. Diana I. Popescu, Tanja Schult, Basingstoke: Palgrave Macmillian, 2015.
Licencja
Copyright (c) 2021 Zagłada Żydów. Studia i Materiały
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Inne teksty tego samego autora
- Aleksandra Ubertowska, Bogusław Kopka Konzentrationslager Warschau. Historia i następstwa , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 4 (2008)
- Aleksandra Ubertowska, Krzepiąca moc kiczu. Literatura Holokaustu na (estetycznych) manowcach , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 6 (2010)
- Aleksandra Ubertowska, Berel Lang, Nazistowskie ludobójstwo. Akt i idea , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 3 (2007)
- Aleksandra Ubertowska, The Comforting Power of Kitsch. The (Esthetic) Meanders of Holocaust Literature , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: 2010: Holocaust Studies and Materials
- Aleksandra Ubertowska, „Zobaczyć Gorgonę” (o książce Giorgio Agambena) , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 4 (2008)
- Aleksandra Ubertowska, Paweł Wolski, Tadeusz Borowski – Primo Levi, Prze-pisywanie literatury Holocaustu , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 11 (2015)
- Alina Molisak, Dorota Krawczyńska, Aleksandra Ubertowska, WRÓBEL Józef, Miara cierpienia: o pisarstwie Adolfa Rudnickiego, Molisak Alina, Judaizm jako los: rzecz o Bogdanie Wojdowskim; Krawczyńska Dorota, Własna historia Holocaustu: o pisarstwie Henryka Grynberga , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 2 (2006)