Skrzypce w Auschwitz
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 17 (2021), Strony: 629-630
Data zgłoszenia: 2021-12-19Data publikacji: 2021-12-20

Abstrakt
W tekście nutowym pauza oznacza czas trwania ciszy. Czasem cisza ta jest precyzyjnie podyktowana tempem utworu i liczbą dźwięków w takcie, w innych wypadkach uzależniona bardziej od wewnętrznego poczucia czasu grającego. Bywa i tak, że kompozytor zapisuje ciszę na końcu utworu, nie ufając – być może słusznie – wykonawcy, że będzie potrafił ją sam wyczuć i zrozumieć. Czasem nawet i cały utwór, jak w przypadku słynnego 4’33 Johna Cage’a, jest w rzeczywistości zapisaną czteroipółminutową ciszą. Cisza może mieć potężną wagę, może być nasycona znaczeniami albo kompletnie pusta.
Dlaczego o tym piszę?
...
Słowa kluczowe
muzyka w Muzeum Auschwitz-Birkenau
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Inne teksty tego samego autora
- Maria Sławek, Muzyka jako forma upamiętnienia powstania w getcie warszawskim , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 19 (2023)
Podobne artykuły
- Michał Kowalski, "Wokół nas morze ognia' , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 19 (2023)
- Barbara Engelking, M. Maur Getto płonie , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 19 (2023)
- Maria Sławek, Muzyka jako forma upamiętnienia powstania w getcie warszawskim , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 19 (2023)
- Dariusz Libionka, Narodowa Organizacja Wojskowa i Narodowe Siły Zbrojne wobec Żydów pod Kraśnikiem – korekta obrazu , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 7 (2011)
- Joanna Tokarska-Bakir, Proces Tadeusza Maja. Z dziejów oddziału AL „Świt” na Kielecczyźnie , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 7 (2011)
- Amos Goldberg, Czy w Nowym Muzeum Historii Zagłady Yad Vashem znajdziemy „Innego”? , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 7 (2011)
- Maria Ferenc, „Zrozumiałe, że zostajemy na miejscu”. Działacze chalucowi wobec perspektywy ucieczki z okupowanej Polski , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 19 (2023)
- Daniel Logemman, Franziska Bruder, Das eigene Schicksal selbst bestimmen. Fluchten von Juden aus den Deportationszügen in die Vernichtungslager der „Aktion Reinhardt” in Polen [Daniel Logemann] , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Jacek Leociak, „…rozmawiałem z Bogiem (uśmiechacie się! tylko z nim mogę jeszcze rozmawiać!)”. Modlitewne lamentacje w pamiętniku Karola Rotgebera z getta warszawskiego , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 15 (2019)
- Jan Tomasz Gross, Czy Zagłada jest ich historią, czy naszą? (Plaidoyer w przedmiocie ustanowienia w Polsce miejsca pamięci poświęconego Zagładzie) , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 13 (2017)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >>
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.