Czy zmiany programowe nauczania historii w polskiej szkole uwzględniają debaty historyczne? Refleksje na marginesie obrazu Zagłady w podręcznikach do nauczania historii
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 11 (2015), Strony: 607-632
Data zgłoszenia: 2020-10-22Data publikacji: 2015-12-01

Abstrakt
Tematyka Holokaustu już dawno weszła do kanonu nauczania w polskich szkołach. Od lat 1999–2001 zagadnienie to obligatoryjnie zaczęto wykładać na lekcjach historii i języka polskiego we wszystkich typach szkół. Uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych (w wieku 12–13 lat), gimnazjalnych (15–16 lat) i licealnych (18–19 lat) w zależności od swoich możliwości, dojrzałości emocjonalnej i przygotowania poznawali trudne losy ludności żydowskiej podczas drugiej wojny światowej.
Postęp w nauczaniu o Zagładzie w następnym dziesięcioleciu był imponujący. Uczniowie i nauczyciele wszystkich rodzajów szkół realizowali wiele ciekawych projektów edukacyjnych, pogłębiali i ulepszali metody kształcenia w tym zakresie. Minister edukacji narodowej rekomendował nauczycielom przedmiotów humanistycznych program nauczania o historii i zagładzie Żydów, a uczniom szkół gimnazjalnych i licealnych książkę pomocniczą do nauczania historii w całości poświęconą genezie, przebiegowi i skutkom Holokaustu. Polscy nauczyciele doskonalili swoje umiejętności i pogłębiali wiedzę historyczną o Szoa, uczestnicząc w krajowych i zagranicznych seminariach oraz konferencjach metodycznych. Ich plonem były inspirujące publikacje metodyczne.
Słowa kluczowe
Zagłada , edukacja , Polska , podręczniki szkolne , podstawa programowa
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Inne teksty tego samego autora
- Robert Szuchta, Alex Dancyg , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 20 (2024)
- Robert Szuchta, Piotr Trojański, Jak pisać podręczniki szkolne o Zagładzie? Na marginesie recenzji książki pt. Zrozumieć Holokaust , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 9 (2013)
Podobne artykuły
- Marta Janczewska, Perec Opoczyński, Reportaże z getta warszawskiego , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Jan Grabowski, Klaus-Michael Mallmann, Martin Cüppers, Półksiężyc i swastyka. III Rzesza a świat arabski , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Dariusz Libionka, Michael Phayer, Pius XII, Holocaust and the Cold War , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Ewa Koźmińska-Frejlak, Edukacja czy dialog z cieniami… Kilka uwag na marginesie „Tek edukacyjnych” Polacy ratujący Żydów w latach II wojny światowej , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Dariusz Libionka, Największe zmartwienie „polskich patriotów” , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Karolina Sulej, Jacek Leociak, „Uśmiechał się do mnie i przesyłał mi ręką pocałunki”. O relacji Dory Sztatman , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Dagmara Swałtek, Listy Gusty Ehrlich , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Mikołaj Grynberg, Samuel Willenberg in memoriam , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 12 (2016)
- Kinga Piotrkowiak-Junkiert, Gettoizacja Budapesztu 1944–1945. Zarys problemu , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 12 (2016)
- Katarzyna Woniak, Ujęcie Zagłady w niemieckich podręcznikach szkolnych , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 11 (2015)
<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >>
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.