Muzeum na scenie. Auschwitz Tour Elżbiety Depty
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 21 (2025), Strony: 368-374
Data zgłoszenia: 2025-05-06Data publikacji: 2025-12-27
https://doi.org/10.32927/zzsim.1109
Abstrakt
Artykuł jest recenzją spektaklu Elżbiety Depty Auschwitz Tour z Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Autor analizuje przedstawienie inspirowane oprowadzaniami po Muzeum Auschwitz-Birkenau z perspektywy porównawczej, w odniesieniu do koncepcji „urządzeń do pamiętania” Marii Kobielskiej i „teatru jako maszyny pamięci” Marvina Carlsona. Spektakl stanowi próbę połączenia krytycznej metanarracji na temat upamiętnień z narzędziem dydaktycznym kierowanym przez teatr do uczniów lokalnych szkół.
Słowa kluczowe
teatr , Muzeum Auschwitz-Birkenau , Auschwitz Tour
Bibliografia
Carlson Marvin, The Haunted Stage Theatre as Memory Machine, Ann Harbor: University of Michigan, 2001.
Google Scholar
Kobielska Maria, Urządzenia do pamiętania, „Studia Kulturoznawcze” 2017, nr 1 (11).
Google Scholar
Kowalska-Leder Justyna, Fetyszyzacja autentyczności – casus muzeum-miejsca pamięci, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2021, nr 17.
Google Scholar
Niziołek Grzegorz, Polski teatr Zagłady, Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego i Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2013.
Google Scholar
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Podobne artykuły
- Karolina Ożóg, „Życie moje zacznie się od tego dnia, kiedy pisma od was otrzymam” Korespondencja Żydów ocalałych z Zagłady na terenie ZSRR i poszukujących swoich bliskich w Polsce (1944–1945) , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 20 (2024)
- Nawojka Cieślińska-Lobkowicz, Muzeum Pomnik Tragedii Drugiej Wojny Światowej , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 13 (2017)
- Katrin Stoll, Rozkład jazdy tylko w jedną stronę. Przesłuchania byłych urzędników Reichsbahn na temat deportacji Żydów z Prużan do Auschwitz w 1943 r. , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 12 (2016)
- Zofia Wóycicka, Laboratorium zagłady – nowa ekspozycja historyczna na terenie obozu zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 16 (2020)
- Marek Zając, O Rejwachu Mikołaja Grynberga , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 13 (2017)
- Marian Turski, Przemowa ocalałego z getta łódzkiego wygłoszona 29 sierpnia 2019 r., w dniu obchodów 75. rocznicy likwidacji getta łódzkiego , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 16 (2020)
- Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Wystawa główna Muzeum Polin. Odpowiedź , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 12 (2016)
- Agnieszka Pajączkowska, Obraz odzyskany. Fotograficzne portrety ocalonych , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 4 (2008)
- Marian Turski, Wspomnienie o likwidacji getta łódzkiego , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 16 (2020)
- Mikołaj Grynberg, O Auschwitz, Szwecji i depresji , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 10 (2014)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >>
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
English
Język Polski
https://orcid.org/0000-0001-5013-3280
