Muzeum na scenie. Auschwitz Tour Elżbiety Depty
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 21 (2025), Strony: 368-374
Data zgłoszenia: 2025-05-06Data publikacji: 2025-12-27
https://doi.org/10.32927/zzsim.1109
Abstrakt
Artykuł jest recenzją spektaklu Elżbiety Depty Auschwitz Tour z Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Autor analizuje przedstawienie inspirowane oprowadzaniami po Muzeum Auschwitz-Birkenau z perspektywy porównawczej, w odniesieniu do koncepcji „urządzeń do pamiętania” Marii Kobielskiej i „teatru jako maszyny pamięci” Marvina Carlsona. Spektakl stanowi próbę połączenia krytycznej metanarracji na temat upamiętnień z narzędziem dydaktycznym kierowanym przez teatr do uczniów lokalnych szkół.
Słowa kluczowe
teatr , Muzeum Auschwitz-Birkenau , Auschwitz Tour
Bibliografia
Carlson Marvin, The Haunted Stage Theatre as Memory Machine, Ann Harbor: University of Michigan, 2001.
Google Scholar
Kobielska Maria, Urządzenia do pamiętania, „Studia Kulturoznawcze” 2017, nr 1 (11).
Google Scholar
Kowalska-Leder Justyna, Fetyszyzacja autentyczności – casus muzeum-miejsca pamięci, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2021, nr 17.
Google Scholar
Niziołek Grzegorz, Polski teatr Zagłady, Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego i Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2013.
Google Scholar
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Podobne artykuły
- Katharina Friedla, Mit obrachunku z przeszłością. Ściganie zbrodni nazistowskich i wojennych w radzieckiej strefie okupacyjnej Niemiec i Niemieckiej Republice Demokratycznej , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 12 (2016)
- Nawojka Cieślińska-Lobkowicz, Magdalena Tarnowska, Artyści żydowscy w Warszawie 1939–1945; Ocalałe/Salvaged. Kolekcja malarstwa, rysunku i rzeźby ze zbiorów Żydowskiego Instytutu Historycznego , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 12 (2016)
- Michał Trębacz, Oficjalne i intymne. Getto łódzkie w fotografiach , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 16 (2020)
- Alicja Podbielska, Toruńskie Yad Vashem , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 16 (2020)
- Piotr Litka, Zdzisław Lorek, Grzegorz Pawlikowski, Nieznane opracowanie: Waldemar Szulc, „Chełmno nad Nerem (Kulmhof). Hitlerowski obóz natychmiastowej zagłady” , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 16 (2020)
- Nawojka Cieślińska-Lobkowicz, O wystawie „Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu” w Żydowskim Instytucie Historycznym w Warszawie , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 14 (2018)
- Zuzanna Schnepf-Kołacz, In a Ciechania presbytery The story of saving Zofia Trembska. A case study , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: 2010: Holocaust Studies and Materials
- Nawojka Cieślińska-Lobkowicz, Predator. The Looting Activity of Pieter Nicolaas Menten (1899–1987) , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr Holocaust Studies and Materials (2017)
- Galit Eilat, Nie dać zapomnieć , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Zuzanna Schnepf-Kołacz, Losy pracowników niemieckiej gadzinówki „Nowy Kurier Warszawski” w świetle powojennych procesów z dekretu sierpniowego , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 2 (2006)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >>
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
English
Język Polski
https://orcid.org/0000-0001-5013-3280
