Muzeum na scenie. Auschwitz Tour Elżbiety Depty
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 21 (2025), Strony: 368-374
Data zgłoszenia: 2025-05-06Data publikacji: 2025-12-27
https://doi.org/10.32927/zzsim.1109
Abstrakt
Artykuł jest recenzją spektaklu Elżbiety Depty Auschwitz Tour z Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Autor analizuje przedstawienie inspirowane oprowadzaniami po Muzeum Auschwitz-Birkenau z perspektywy porównawczej, w odniesieniu do koncepcji „urządzeń do pamiętania” Marii Kobielskiej i „teatru jako maszyny pamięci” Marvina Carlsona. Spektakl stanowi próbę połączenia krytycznej metanarracji na temat upamiętnień z narzędziem dydaktycznym kierowanym przez teatr do uczniów lokalnych szkół.
Słowa kluczowe
teatr , Muzeum Auschwitz-Birkenau , Auschwitz Tour
Bibliografia
Carlson Marvin, The Haunted Stage Theatre as Memory Machine, Ann Harbor: University of Michigan, 2001.
Google Scholar
Kobielska Maria, Urządzenia do pamiętania, „Studia Kulturoznawcze” 2017, nr 1 (11).
Google Scholar
Kowalska-Leder Justyna, Fetyszyzacja autentyczności – casus muzeum-miejsca pamięci, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2021, nr 17.
Google Scholar
Niziołek Grzegorz, Polski teatr Zagłady, Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego i Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2013.
Google Scholar
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Podobne artykuły
- Barbara Engelking, Notes by Jan Górnicki (Ber Oszer Weisbaum) , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr Holocaust Studies and Materials (2013)
<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
English
Język Polski
https://orcid.org/0000-0001-5013-3280
