View No. 17 (2021)

No. 17 (2021)

ISSN:
1895-247X
eISSN:
2657-3571

Publication date:
2021-12-20

Section: On Artur Żmijewski’s Berek

“Berek is a voice of powerlessness in the face of cruelty; the desire that the Holocaust would not happen.” Jacek Leociak and Adam Mazur talk to Artur Żmijewski

Jacek Leociak

jleociak@gmail.com

full professor in the Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences, head of the Holocaust Literature Studies Department of the Institute of Literary Studies of the Polish Academy of Sciences, member of the Polish Center for Holocaust Research of the Institute of Philosophy and Sociology of the Polish Academy of Sciences, editor of the annual Holocaust. Studies and Materials. Together with Barbara Engelking he is a scholarly supervisor of the Holocaust gallery in the POLIN Museum of the History of Polish Jews in Warsaw. Interested in various forms of recording limit experiences (including the Holocaust experience). Recently published a new, amended, improved and extended edition of Getto warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście (2013, (co-author with Barbara Engelking) [English edition: The Warsaw Ghetto: A Guide to the Perished City], Tekst wobec Zagłady. O relacjach z getta warszawskiego (2 nd edition 2016), Biografie ulic. O ulicach Warszawy od narodzin po Zagładę (2017), Młyny boże. zapiski o Kościele i Zagładzie (2018). Published in 2019: Limit Experiences. A Study of Twientieth-Century Forms of Representation

https://orcid.org/0000-0003-1471-6926

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Adam Mazur

redakcja@holocaustresearch.pl

P.h.D, photography critic and theorist, art historian and Americanist. Since 2013, he has been a lecturer at the Photography Department of the University of Arts in Poznań. Together with UAP students and Ph.D. students, he edits the postmedium.art magazines (from 2018) and polishphotobookreview.com (from 2020). Since 2018, he has been running the magazine "BLOK" (blokmagazine.com), which he founded. In the years 2002–2013 curator of the Warsaw Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle. Since 2013 as independent curator (a.o. art shows by Aneta Grzeszykowska in PGS Sopot, Artura Żmijewski  in Contemporary Museum in Wrocław, Piotr Uklański in National Museum in Krakow, Rafał Milach in Futura Prague). Editor of anthology, catalogs, and author of books, incl. ocham fotografię (2008, 2009), Historie fotografii w Polsce 1839–2009 (2010), Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po roku 2000 (2012), Głębia ostrości. Eseje o fotografii polskiej po 1945 roku (2014), Po końcu fotografii (2018), Okaleczony świat. Historie fotografii środkowoeuropejskiej 1839–2018 (2019).

Artistic University in Poznan

Artur Żmijewski

redakcja@holocaustresearch.pl

visual artist, director, sculptor associated with the Warsaw Foksal Gallery Foundation and the Peter Kilchmann Gallery in Zurich, member of the "Krytyka Polityczna" team. He studied at the Faculty of Sculpture of the Academy of Fine Arts in Warsaw in the studio of prof. Grzegorz Kowalski, Ph.D. at the Faculty of Media Art of the Academy of Fine Arts. In 2005, he represented Poland at the Venice Art Biennale (Powtórzenie), participated in Documenta 12 in Kassel (Oni) and Documenta 14 in Kassel and Athens (Spojrzenie and Realizm). Curator of the 7th Biennale of Contemporary Art in Berlin. The most famous works include Oko za oko (1998), Berek (1999, 2001), KR WP (2000), Lekcja śpiewu 2 (2003), Nasz śpiewnik (2003), 80064 (2004), Polak w szafie (2007), Katastrofa (2010), Spojrzenie (2018). Recently, he published the Warszawski trójkąt Zagłady (2021, together with Jacek Leociak and Zofia Waślicka-Żmijewska), he is also the author of the text Stosowane sztuki społeczne (2007).

Zagłada Żydów. Studia i Materiały, No. 17 (2021), pages: 606-618

Publication date: 2021-12-22

https://doi.org/10.32927/zzsim.897

Abstract

Adam Mazur: Zanim przejdziemy do „Berka”, chciałbym zapytać, skąd wzięło się u ciebie zainteresowanie historią Zagłady? „Berek” otwiera pewien temat, który będzie w twojej sztuce już stale obecny, ale jest zupełnie niejasne, skąd wzięło się twoje zainteresowanie Zagładą.

Artur Żmijewski: Tak, to nie jest zbyt jasne. Chyba jestem tym „napromieniowany”. Pamiętam, że na studiach zrobiłem pracę, która była inspirowana zdjęciem z albumu Warszawskie Getto. Zdjęcie przedstawiało nagie, ułożone w stos ciała. Na podstawie tego zdjęcia zrobiłem coś w rodzaju rzeźbiarskiego studium aktu – studium martwego ciała i studium przemocy. W sztuce istnieje długa tradycja przedstawiania żywego i martwego ciała.

Wydaje się, że moje zainteresowanie Zagładą pojawiło się razem z boomem wydawniczym lat osiemdziesiątych. Wtedy wydawano wiele wspomnień ocalonych z Holokaustu, ale też zapisków tych, którzy Zagłady nie przetrwali. Dużo tego przeczytałem. Byłem wtedy uczniem I Liceum Ogólnokształcącego na ul. Felińskiego, na Żoliborzu. Profil nauczania, jeśli mogę tak to ująć, był antysemicki. Na moje szczęście byłem fatalnym uczniem, nie czytałem lektur szkolnych, nie odrabiałem lekcji, nie słuchałem nauczycieli. Wagarowałem. I na tych wagarach czytałem własne lektury. I dzięki temu, w tych komunistycznych czasach, „ocalałem prowadzony na rzeź”. A jak już byłem duży, to kupiłem pięciotomową historię obozu Auschwitz i przeczytałem ją od początku do końca. Wpadłem w to, wciągnęło mnie jak bagno, nie umiałem tego zamknąć. To był rodzaj dziwnego oświecenia, wtajemniczenia – rytuał przejścia do prawdziwego świata. Chłonąłem te lektury jak gąbka. Później przyszło opamiętanie – powodowany instynktem samozachowawczym, oddałem całą tę bibliotekę koleżance ...

License

Copyright (c) 2021 Zagłada Żydów. Studia i Materiały

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0

Altmetrics

Google Scholar citations - click icon to view

Statistics

Leociak, J., Mazur, A., & Żmijewski, A. (2021). “Berek is a voice of powerlessness in the face of cruelty; the desire that the Holocaust would not happen.” Jacek Leociak and Adam Mazur talk to Artur Żmijewski. Zagłada Żydów. Studia I Materiały, (17), 606-618. https://doi.org/10.32927/zzsim.897

Share it

                            View No. 17 (2021)

No. 17 (2021)

ISSN:
1895-247X
eISSN:
2657-3571

Data publikacji:
2021-12-20

Dział: On Artur Żmijewski’s Berek