Błoński’s Essay Years Later
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, 2008, Strony: 23-30
Data zgłoszenia: 2020-09-25Data publikacji: 2008-12-01

Abstrakt
The author reflects upon Jan Błoński’s essay “Biedni Polacy patrzą na getto” (Poor Poles look at the ghetto) nearly twenty years of its publication by Tygodnik Powszechny. He points at the innovative character of the depiction of Polish-Jewish issues in the moral context, outside of all the political embroilments. Błoński’s voice is unique, because it acknowledges, in the spirit of the Gospels, that analysis of Polish- -Jewish relations is a fundamental issue for the Polish society, a “homework” that needs to be done. This essay, Głowiński claims, is free from the embroilment in the dualism of the negative and positive myths regarding these relations. The author writes about reactions to this text, the letters to the editor and notes one particular voice, which he reads as an internalised nationalist ideology and the dangerous continuation of the nationalist discourse. Głowiński’s sketch concludes the post scriptum, in which the author refers to another article, published in 2006 by Gazeta Wyborcza, regarding the current historical policy, whose proponents see Błoński’s essay as a negative reference
point. The author notes that this essay constantly evokes strong emotions, and, as an expression of critical patriotism, still has its ardent opponents.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Inne teksty tego samego autora
- Michał Głowiński, Jan Błoński "Biedni Polacy patrzą na getto” w 20 lat później , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 2 (2006)
- Michał Głowiński, Mordechaj Chaim Rumkowski – postać rzeczywista i bohater legend , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 9 (2013)
- Michał Głowiński, Oczy donosiciela , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 10 (2014)
- Michał Głowiński, Życiorys Batji Klig , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 7 (2011)
Podobne artykuły
- Natalia Sineaeva-Pankowska, Visitors’ Reactions to the Holocaust Gallery: From the guide’s notes , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr Holocaust Studies and Materials (2017)
- Esther Farbstein, „A we mnie płonie duchowa świeca”. Rabin Josef Guzik i jego dziennik , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 15 (2019)
- Dionizjusz Czubala, Pamięć Zagłady w narracji folklorystycznej , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 13 (2017)
- Miranda Brethour, Upamiętnianie Zagłady w kraju multikulturalizmu. Kanada wobec spuścizny Zagłady od lat siedemdziesiątych do chwili obecnej , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 14 (2018)
- Tadeusz Bartoś, Szoa – nowe stworzenie. Metafizyka zła , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 9 (2013)
- Jacek Leociak, Geographies of the Holocaust, red. Anne Kelly Knowles, Tim Cole, Alberto Giordano, Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press, 2014, 260 s. , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 14 (2018)
- Aleksandra Bańkowska, Żydowska Samopomoc Społeczna w okresie akcji „Reinhardt” , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 13 (2017)
- Katarzyna Chmielewska, Pamięć wielokierunkowa i agoniczna a polityka pamięci , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Robert Szuchta, Alex Dancyg , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 20 (2024)
- Michał Bilewicz, Karolina Marcinkowska, Społeczna psychologia Holokaustu: od naiwnego sytuacjonizmu do zrozumienia roli ideologii , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 20 (2024)
<< < 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 > >>
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.