O Muzeum Historii Żydów Polskich
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 11 (2015), Strony: 753-759
Data zgłoszenia: 2020-10-22Data publikacji: 2015-12-01

Abstrakt
Proste pytanie: Co w Muzeum Historii Żydów Polskich może zobaczyć zwykły widz? Nie muzealnik, nie historyk i nie Żyd z pochodzenia lub wyboru, świadomy własnych dziejów. Ot, zwyczajny mieszkaniec Warszawy albo ktoś przyjezdny, kogo przyciągnął rozgłos towarzyszący powstawaniu tej placówki, a potem organizowaniu stałej ekspozycji historycznej. Widz, który wie już zapewne, że sam budynek, zaprojektowany przez Rainera Mahlamäkiego, uznawany jest za jedną z najciekawszych realizacji architektonicznych ostatnich lat, a z kolei koncepcja wystawy głównej rodziła się w wieloletnich sporach naukowych i personalnych. Wreszcie widz, który prawdopodobnie zetknął się z pojęciem ekspozycji narracyjnej, ale któremu słowo „muzeum” kojarzy się przede wszystkim ze zbiorem eksponatów, a niekoniecznie z nowoczesną sztuką wystawienniczą.
Pierwszą reakcją może więc być rozczarowanie. Jak to? Taki wspaniały budynek, tyle sporów ideowych i merytorycznych – a tymczasem rozciąga się przed nami ciąg rysunków na ścianach, trójjęzycznych inskrypcji i w najlepszym razie reprodukcji. Jakaś historia pauperum, komiks z tysiącletnich dziejów, niekiedy poruszany elektroniką. Pal diabli średniowiecze, pal diabli czasy Rzeczypospolitej Obojga Narodów – także wieki XIX i XX zaistniały niemal wyłącznie w obrazkach. A gdzie materialne świadectwa życia żydowskiego, gdzie meble, ubiory, księgi, warsztaty, garnki, biżuteria, przedmioty zbytku i świadectwa nędzy?
Słowa kluczowe
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN , wystawa główna
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Szpakowska, On the Museum of the History of Polish Jews , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr Holocaust Studies and Materials (2017)
- Małgorzata Szpakowska, Grzegorz Niziołek, Polski teatr Zagłady , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 10 (2014)
Podobne artykuły
- Daniel Logemman, Franziska Bruder, Das eigene Schicksal selbst bestimmen. Fluchten von Juden aus den Deportationszügen in die Vernichtungslager der „Aktion Reinhardt” in Polen [Daniel Logemann] , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Bartłomiej Krupa, Tomasz Żukowski, Pod presją. Co mówią o Zagładzie ci, którym odbieramy głos [Bartłomiej Krupa] , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Aleksandra Ubertowska, Nowe geografie, podmioty i media w studiach nad Zagładą. A Companion to the Holocaust , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Silvia Goldbaum Tarabini Fracapane, Zagłada w Danii: kwestia badań i pamięci , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 3 (2007)
- Tadeusz Bartoś, Zapomnieć , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 11 (2015)
- Maria Sławek, Skrzypce w Auschwitz , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 17 (2021)
- Adam Puławski, Erntefest, 3–4 listopada 1943. Zapomniany epizod Zagłady, red. Wojciech Lenarczyk, Dariusz Libionka, Lublin: Państwowe Muzeum na Majdanku, 2009, 478 s. , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 7 (2011)
- Dagmara Swałtek-Niewińska, Elżbieta Rączy, Zagłada Żydów w dystrykcie krakowskim w latach 1939–1945 , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 11 (2015)
- Andrzej Leder, Konsekwencje doświadczenia Zagłady dla polskiej świadomości (i nieświadomości) społecznej , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 14 (2018)
- Monika Polit, Artur Kuć, Apokryf pod tytułem „Josl Rakower mówi do Boga”. Na marginesie artykułu Michała Borwicza , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 3 (2007)
<< < 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 > >>
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.