How to Wrote Textbooks on the Holocaust? Notes on the Review of Zrozumieć Holokaust
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, No. 9 (2013), pages: 591-595
Publication date: 2013-12-01
Abstract
W bieżącym numerze rocznika „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” zamieszczona została obszerna i szczegółowa recenzja merytorycznej strony książki pióra dr. Adama Puławskiego. Z uwagi na charakter zarzutów postawionych w recenzji wydaje nam się, że już na wstępie naszej odpowiedzi warto podkreślić fakt, iż jej autor należy do kręgu tych historyków, którzy uważają, że tylko szczegółowe poznanie faktografii każdego, nawet epizodycznego, wydarzenia związanego z Zagładą pozwala o nim mówić i pisać. Jako osoby od wielu lat zajmujące się głównie w sposób praktyczny edukacją, której – jak wiadomo – zasadniczą częścią jest popularyzacja wiedzy historyków badaczy, pozwalamy sobie z tym stanowiskiem polemizować. Naszym zdaniem pisanie dla szerokiego odbiorcy, w tym podręczników szkolnych, wymaga podejścia innego niż naukowe, zastosowania zrozumiałego dla uczniów języka, dokonywania pewnych uogólnień i skrótów myślowych, na co wielu badaczy historyków nie potrafi się zdobyć. Ponadto uważamy, że narracja podręcznikowa, do której recenzowana książka się zalicza, rządzi się innymi prawami niż monografia naukowa. Dlatego wydaje się nam, że gros zarzutów postawionych w recenzji wynika z niezrozumienia przez jej autora specyfiki publikacji, jej przeznaczenia i odbiorcy, do którego jest ona adresowana.
License
Copyright (c) 2013 Zagłada Żydów. Studia i Materiały
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Other articles by the same auhtor(s)
- Katarzyna Odrzywołek, Piotr Trojański, Tehran Children – from Siberian Frost to Palestinian Sun. The role of Polish Embassy’s diplomatic posts in the USSR and Anders’s Army in rescuing Jewish children , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 11 (2015)
- Robert Szuchta, Do Curricular Changes in History Instruction in Polish Schools Allow for Historical Debates? Re????lections on the Margin of the Image of the Holocaust in History Course Books , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 11 (2015)
- Piotr Trojański, “We need to send him one, because he is a ‘goldsmith’ or ‘Canada man’.” Case of an Oświęcim Camp Security guard , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 11 (2015)
- Robert Szuchta, Alex Dancyg , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: No. 20 (2024)