Bałkańska ziemia obiecana? Problem Holokaustu w albańskich badaniach nad przeszłością
Zagłada Żydów. Studia i Materiały, Nr 11 (2015), Strony: 531-544
Data zgłoszenia: 2020-10-22Data publikacji: 2015-12-01
https://doi.org/10.32927/ZZSiM.486
Abstrakt
W 2012 r. podczas Jewish Film Festival w San Francisco zaprezentowano dzieło Besa: The Promise zrealizowane przez Rachel Goslins. Z wywiadów przedstawionych przez amerykańską reżyserkę wyłaniał się niezwykły obraz Albanii, w której w okresie włoskiej, a następnie niemieckiej okupacji rodziny muzułmańskie mimo ryzyka ukrywały Żydów, traktując ich jak członków rodzin, a swoje działanie jako powinność wynikającą ze specyficznie rozumianych zasad honorowego postępowania. Fascynujący obowiązek gościnności wyrażony w słowie besa oznaczał konieczność udzielenia schronienia niezależnie od wyznawanej wiary. Bohaterowie filmu nie dostrzegają niczego nadzwyczajnego w swojej postawie, podkreślając, że poświęcenie się dla gościa w imię zasad prawa zwyczajowego jest zachowaniem typowym dla ich społeczności. Goslins postrzega swój film głównie w kategoriach współpracy międzywyznaniowej, a sam fakt udzielania pomocy Żydom przez albańskich muzułmanów za sytuację bez precedensu we współczesnym świecie2. Za osobliwe uznaje też to, że w czasie drugiej wojny światowej liczba Żydów w Albanii wielokrotnie wzrosła, co czyni z tego kraju ewenement w skali Europy. Jej film miał być rodzajem hołdu złożonego rodzinom, które w czasie wojny narażały życie swoich członków, a których czyny zostały zapomniane w okresie izolacji Albanii za rządów Envera Hodży.
Słowa kluczowe
Albania , Holocaust , historiografia
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Autor&"Zagłada Żydów. Studia i Materiały"

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Czasopismo publikowane jest w standardzie Diamond Open Access na licencji CC-BY-4.0 Deed - Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa - Creative Commons
Podobne artykuły
- Tadeusz Bartoś, Nieznanemu dziecku , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Łukasz Biedka, Pamiętnik Cesi Gruft "W Imię Boże!" , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Dagmara Swałtek, Listy Gusty Ehrlich , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Dariusz Libionka, Największe zmartwienie „polskich patriotów” , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 5 (2009)
- Tomasz Łubieński, Zasłyszane na prowincji , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 4 (2008)
- Iwona Kurz, Ten obraz jest trochę straszliwy”. Historia pewnego filmu, czyli naród polski twarzą w twarz z Żydem , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 4 (2008)
- Magdalena Bogusławska, Powrót do Čivutany.Otwarcie Centrum Pamięci o Zagładzie Żydów z Macedonii , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 7 (2011)
- Zuzanna Schnepf-Kołacz, „Write your story” – seria wydawnicza Makor Jewish Community Library , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 3 (2007)
- Stephan Lehnstaedt, Holokaust w niemieckiej literaturze naukowej ostatnich pięciu lat , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 7 (2011)
- Ewa Domańska, Jacek Leociak, O zmierzchu postmodernizmu, krytycznej nadziei i o tym, co nam zostawiła Zagłada.z Ewą Domańską rozmawia Jacek Leociak , Zagłada Żydów. Studia i Materiały: Nr 7 (2011)
<< < 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 > >>
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
English
Język Polski
https://orcid.org/0000-0002-8494-1769
