View No. 11 (2015)

No. 11 (2015)

ISSN:
1895-247X
eISSN:
2657-3571

Publication date:
2015-12-01

Section: Events - Museum of the History of Polish Jews POLIN

The Holocaust as Presented in the ‘Museum of Life’ (the POLIN Museum and its Problems with the Muranów Genius Loci)

Jacek Leociak

jleociak@gmail.com

full professor in Institite of Literary Research of the Polish Academy of Sciences, member of the Polish Center for Holocaust Research , editor of „Zagłada Żydów. Studia i Materiały/Holocaust Studies and Materials”. Togehther with Barbara Engelking scholarly curator of the Holocaust Galleri in Museum of the History Polish Jews POLIN ina Warsaw. Recenlty he published, a.o.  Getto warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście (ed. 2, 2013, with Barbara Engelking), Tekst wobec Zagłady. O relacjach z getta warszawskiego (ed. 2 2016), 

https://orcid.org/0000-0003-1471-6926

Institite of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Zagłada Żydów. Studia i Materiały, No. 11 (2015), pages: 760-769

Publication date: 2015-12-01

https://doi.org/10.32927/ZZSiM.511

Abstract

Muzeum Historii Żydów Polskich jest dziełem wielu wspaniałych ludzi i każdy z nich ma w tym dziele swój udział. Była to praca trudna, żmudna, wymagająca ogromnego poświęcenia. Dołączyłem do tego zespołu w 2006 r., by wraz z Barbarą Engelking współtworzyć koncepcję galerii Zagłady (w pierwszym etapie byli z nami Havi Dreyfuss i Jakub Petelewicz). Do chwili otwarcia wystawy stałej upłynęło osiem lat pracy, osiem lat wspaniałej poznawczej przygody. Za to jestem wdzięczny i dziękuję wszystkim, z którymi dane mi było współpracować. Jestem dumny z tego wielkiego dzieła, jakim jest wystawa stała (Core Exhibition), i dzielę zasłużoną satysfakcję z tymi, dzięki którym ten projekt mógł się urzeczywistnić. Muzeum Historii Żydów Polskich już działa, wystawa stała od października 2014 r. jest udostępniona zwiedzającym. Towarzyszyły temu głosy zachwytu ze wszystkich stron Polski i świata. I usprawiedliwiona radość. Ale czas euforii mamy już za sobą. Ten etap powinniśmy zamknąć i zająć się teraz krytycznym namysłem nad tym, co stworzyliśmy. Nastał czas realizacji misji muzeum. Według mnie jednym z najważniejszych elementów tej misji jest jak najlepsze funkcjonowanie wystawy stałej. Naszą powinnością jest dążenie do tego, żeby najpełniej przekazywała wypracowane przez twórców przesłanie. Dlatego też - powiem szczerze – drażnią mnie te niemilknące wciąż zachwyty nad muzeum i wystawą, ta sięgająca egzaltacji propaganda sukcesu, to nieustanne myślenie w kategoriach „najlepsze muzeum w Europie, a może i na świecie”. Razi to tym bardziej, że euforyczne eksklamacje płyną ze strony tych, którzy obecnie muzeum kierują, chwalą więc – w sposób niemający doprawdy miary – samych siebie. Takie bezgraniczne samozadowolenie wydaje mi się czymś jałowym i niebezpiecznym. Zaciemnia horyzont, rozbraja intelektualną przenikliwość i zmysł krytyczny, obezwładnia i usypia w takt miłej dla ucha melodii „sukces, sukces, sukces…”. Chcę przyjrzeć się krytycznym okiem temu, jak funkcjonuje muzeum wraz z wystawą stałą w otaczającej go przestrzeni.

License

Copyright (c) 2015 Zagłada Żydów. Studia i Materiały

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0

Altmetrics

Google Scholar citations - click icon to view

Statistics

Leociak, J. (2015). The Holocaust as Presented in the ‘Museum of Life’ (the POLIN Museum and its Problems with the Muranów Genius Loci). Zagłada Żydów. Studia I Materiały, (11), 760-769. https://doi.org/10.32927/ZZSiM.511

Share it

                            View No. 11 (2015)

No. 11 (2015)

ISSN:
1895-247X
eISSN:
2657-3571

Data publikacji:
2015-12-01

Dział: Events - Museum of the History of Polish Jews POLIN