Powiązania naukowej refleksji nad Zagładą ze współczesnością – nowe źródła i technologie w badaniach
Ostatnia dekada przyniosła przełom w badaniach nad Zagładą zarówno w zakresie dostępności źródeł archiwalnych, jak i narzędzi cyfrowych wykorzystywanych do analizy materiałów źródłowych. Digitalizacja, stworzenie cyfrowych repozytoriów, integracja opisów archiwalnych oraz metadanych poszerzyły dostępność zasobów dla badaczy i badaczek, a także wyłoniły nowe tematy oraz zwiększyły możliwości badawcze. Jednocześnie wciąż udoskonalane metody oraz nowe narzędzia z zakresu humanistyki cyfrowej pozwalają nie tylko na korzystanie z różnych rozwiązań technologicznych w codziennej pracy naukowej, ale też na powstawanie zróżnicowanych projektów badawczych, skupionych na analizach big i small data, sieciowych czy mapowaniu. Ten przełom technologiczny niesie jednak ze sobą wyzwania zarówno metodologiczne, jak i etyczne; od kwestii standardów przygotowywania i opracowywania danych, przez odpowiedni dobór narzędzi (lub ich tworzenie), problemy z dostępnością, aż do nadmiernej datafikacji i algorytmizacji w analizie. Ostatnio wiele miejsca poświęca się również szansom i zagrożeniom, z jakimi wiąże się na przykład wykorzystywanie generatywnej SI w edukacji i pamięci o Zagładzie.
Numer 22 rocznika „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” chcemy poświęcić właśnie zagadnieniom dotyczącym nowych źródeł archiwalnych oraz nowych technologii, które są wykorzystywane w badaniach oraz upamiętnieniu Zagłady. Interesują nas artykuły zarówno na temat mało znanych źródeł, jak i narzędzi cyfrowych, które mogą być przydatne w pracy badawczej. Chcemy również zająć się wyzwaniami, jakie niesie ze sobą humanistyka cyfrowa w badaniach nad Zagładą, w tym zagrożeniami etycznymi.
Dyskusji i podsumowania wymaga sytuacja w obszarze badań nad Zagładą (oraz szerzej drugiej wojny światowej) i edukacji po ośmioletnim okresie rządów populistów i nacjonalistów w Polsce. Jakie są/będą krótko- i długofalowe skutki tego dziedzictwa? Jakie mechanizmy i rozwiązania mogą zapobiec produkcji i rozpowszechnianiu nacjonalistycznych narracji w obszarze nauki i edukacji?
Przykładowe tematy:
Poza artykułami dotyczącymi głównej tematyki numeru przyjmujemy też teksty poświęcone bieżącej pracy badawczej autorów, w tym prezentujące nowo odkryte źródła archiwalne.
15 czerwca 2025 r. – ostateczny termin nadsyłania propozycji artykułu zawierającego:
Propozycję artykułu należy przesyłać mailowo na adres redakcji: redakcja@holocaustresearch.pl
30 czerwca 2025 r. – termin ostatecznej decyzji Redakcji o przyjęciu propozycji i zamawiania tekstów
1 lutego 2026 r. – nieprzekraczalny termin nadsyłania tekstów poprzez system czasopisma https://zagladazydow.pl/index.php/zz/about/submissions
Rocznik „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” działa w zgodzie z Kodeksem Postępowania Komitetu ds. Etyki Wydawniczej stosując Zasady przejrzystości i najlepsze praktyki w publikacjach naukowych (Committee on Publication Ethics – COPE).
Procedury recenzowania, którymi posługuje się Redakcja pisma „Zagłada Żydów. Studia i Materiały”, są opisane na stronie internetowej rocznika, zgodne z wytycznymi dotyczącymi recenzowania przygotowanymi przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w broszurze „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce”, a w szczególności:
Wymagania dotyczące tekstów
Materiały graficzne
Formatowanie tekstu i wymagania techniczne
Wszelkie pytania należy zgłaszać na adres: redakcja@holocaustresearch.pl